18.1.16

Mandlipõhjal sidrunikook


Välismaised nimetused pressivad end uksest ja aknast sisse. Kui päris aus olla, siis tahaksin koogi asemel kirjutada prantsusepäraselt tarte ja sidrunikreemi asemel inglisepäraselt lemon curd, või, noh, sidrunivõie tegelikult pole ka paha. Kook samas ei ole minu peas päris sama, mis tarte, ja tordist on ka asi kaugel. Pirukas ammugi ei sobi. "Sidrunipirukas". Kujutan ette lehttaignas sidrunisektoreid. Sidrunivõidega tart? Kui väikesed korvikesed tartelette'id on mugandatud tartalettideks siis äkki ei ole liiga suur patt, kui suurt "korvikest" tartiks kutsuda? Ikka võõras. Las see kursiiv siis olla ja võitjaks jääb sidruni-tarte.


Prantsusmaal elades oli minu lemmikkoogiks kondiitriärides just sidrunikoogikesed. Aga ega ma lihtne klient ei olnud! Kui 90% kohtades tehakse sidruni-tartelette'ide peale ka meringue ehk munavalgebesee, mida siis ilusaks kõrvetatakse, siis minu kriteeriumiks oli vahuvabadus. Ei meeldi mulle need vahud, beseed ja vist olen ka varem maininud, et üle maailma palavalt armastatud pavlova jääb minu valikust välja. Nii et loosi läksid ainult sellised koogid, mil õhuke krõbe põhi, kas siis liiva- või muretaignast, ja hapu sidrunitäidis ja muud midagi. Õnneks Kahjuks oli ühes minu kodule lähimas kondiiter-pagariäris just sellised ka müügil...




Isegi oma sünnipäevaks valmistasin Pariisis elades just sidrunikoogi! Siis küll ostsin ajapuudusel valmis muretaigna. Prantsusmaal on neid ju pea igas poes hea kvaliteedi ja mõistliku hinnaga ümmarguselt koos küpsetuspaberiga valmisrullitult saada! Kui ma õigesti mäletan, siis sel korral tegin koogi Marmitoni terveid mune kasutava ning võivaba retsepti järgi. Oh, seda naljakat toidumälu, mis selliseid kilde välja filtreerib.


Valmis sidrunivõie tahab külmkapis veidi taheneda, nii et kui põhi on ootamas ja võie on külmas, võtab koogi kokkupanek aega vaid minuti. Mina tegin koogi mandlipõhjale, kuid hästi sobib ka tavaline nisujahuga mure- või liivataigen. Suurepärane kiire õhtu kook, kui külalised tulemas või endal laisk uss peal ja magusaisu. Kuigi, sidrunivõidel on kahtlane omadus külmkapis mitte liiga kaua püsida. (Rubriik: Meisterlikud Haihtumistrikid) Kui endal taignasegamisisu ei ole, võid osta ju valmis muretaigna või lausa valmis korvikese/-d. Mark & Spenceris olen näinud näiteks ilusaid väikeseid muretaignakorvikesi, kui eesti toodang tundub liiga paksuseinaline ning ainuke õhem variant taignalusikate näol (väga mõnusad!) on juba psühholoogiliselt soolase suupiste jaoks reserveeritud (minu puhul siis). M&S'is on muide peale väikeste korvide ka suuremaid, päris koogi mõõtu magusaid tarte'ipõhje müügil, mis sidrunikoogile imehästi sobiksid. :D Issand, mis reklaamjuttu ma siin nüüd ajan! 


Pika jutu mõte on igal juhul see, et alati peaks kapis üks purk sidrunivõiet olema. Seisab ta kenasti vähemalt paar nädalat, kui varem otsa ei saa. 




Mandlipõhjal sidrunitarte


Põhi:
  • 150 g mandlijahu
  • 3 sl suhkrut
  • 3 sl kookosrasva või võid
  • 1 muna
  • näpuotsatäis soola
Sidrunivõie:
  • 4 munakollast
  • 150 g suhkrut
  • 1 suure (või kahe väikese) sidruni mahl ja riivitud koor
  • 50 g võid
  • kaunistamiseks granaatõunaseemneid, mustikaid või muid värskeid marju, kenad jäävad ka tumedast šokolaadist kaunistused


Alusta sidrunivõidest. Pese kuuma vee, söögisooda ja harjaga sidrun puhtaks. Pigista sidrunist mahl ning riivi peene teraga koor. Klopi munakollased suhkruga heledaks vahuks. Lisa sidrunimahl (u 1 dl) ning kuumuta vesivannil pidevalt segades, kuni võie pakseneb. see võtab aega umbes 10 minutit. Sega tükkhaaval sisse külmad võikuubikud ning viimasena sidruni koor. Pane võie purki ning lase külmkapis vähemalt paar tundi enne kasutamist taheneda.  


Sega põhja jaoks mandlijahu suhkru, soola ja rasvainega. Lisa kergelt lahtiklopitud muna ning sega ühtlaseks. Suru tainas ühtlase õhukese kihina pirukavormi põhjale ning külgedele ning pane 15-20 minutiks külmkappi tahenema. Küpseta põhja 175 kraadi juures 20-25 minutit, kuni põhi on helekuldne ning katsudes kuiv. Lase jahtuda. Kui oled valmis kooki serveerima, tõsta jahtunud põhjale külmkapikülm sidrunivõie ning kaunista meelepäraselt. 




Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar